

NEJ
I dualitetens tillvaro ger ordet “NEJ” och dess betydelse ett dåligt rykte, medan ”JA”, å andra sidan, är förknippat med positivitet, möjligheter och accepterande.
Idén som åsyftar till att ett “JA” – det är en definition av att vara som en bit drivved.
Tyvärr skapar denna polariserade uppfattning, speciellt inom det icke-dualistiska samhället, mycket passivitet och det känns som det har fastnat och/eller hakat upp sig.
När man är som drivved finns det en passivitet som är mycket mer oceanisk. Fredlig. Detta kan indikera att man inte har något verkligt behov av beslut, bara att driva eller flyta till vilket resultat det än blir, för att tillåta vad än som kan tänkas komma i ens väg. Det finns ingen reträtt och det går inte heller framåt. Det finns bara ett ögonblick, och att acceptera allt så som det dyker upp. Den milda och osynliga, förnimbara villigheten att överlämna sig till tidvattnet och låta den föra en dit den vill. Precis som i myten om Oden, och livets träd:
”När Oden hängde spetsad, i nio dagar på Världens Träd, uttalade han orden som han hade ”offrat sig själv för”. Den här strofen ger oss en beskrivning av den enhet som finns mellan gudomen och trädet i myterna. För att betona denna förbindelse finner vi på gammal-engelska ordet treow, som betyder både träd och sanning. Språkhistoriskt sett växer då sanningen och trädet ut ur samma rot.”
Med ordet “ja” har man valt en värld av exkludering. Man bryr sig inte längre – vare sig man kommer att stanna vid stranden eller flyta längre ut till havs, blekna eller försvinna. Det är inte viktigt vad man måste göra. Ett kraftfullt val har satts i rörelse… för vila. För att låta världen omkring dig få avgöra ditt öde.
Detta betyder INTE att man inte agerar om man blir våldtagen, håller på att gå i konkurs eller vill starta ett nytt företag eller något liknande. Åtgärder måste vidtas för att ens medvetenhetsutvecklingen ska äga rum. Icke-dualitet belyser “att göra” och undertrycker det inte. Icke-dualitet möjliggör en integrerad del av att vara. Det är en och samma sak.
I själva verket betyder inte ordet “NEJ” i sig att du har misslyckats. Det betyder att du vet vad som är rätt för dig.
Vad vi är, är så avsiktligt och så intimt medvetet om oss själva att vi vet exakt när vi ska säga ja och när vi ska säga nej. Våra tankar har inte den sublima kunskapen och vet följaktligen inget sådant. Det är våra kroppar som leder medvetandet till befrielse. För bara när vi känner denna kontraktion och denna fysiska upplevelse av “NEJ”, kan vi navigera i vattnet och verkligen leva som ett med livets flod.
Genom att koppla från kroppen avskiljer vi oss från livets träd. Det är i överlämnande till kroppen, som visdomens dualism av “nej” och “ja” kan belysas.
